REKLAMA

Strategiczna inwestycja podrzeszowskiego lotniska bez zakłóceń dla pasażerów i rozwoju ruchu cargo

Lotnisko Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów wkracza w nową fazę rozwoju. Dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej w wysokości ponad 48 milionów złotych do tego projektu jak też wsparciu finansowemu ze strony udziałowców spółki: Województwu Podkarpackiemu i Polskim Portom Lotniczym SA, rozpoczęła się jedna z ważniejszych inwestycji w historii portu. Prace mają poprawić przepustowość, zwiększyć bezpieczeństwo i przygotować lotnisko na jeszcze większy ruch lotniczy, zarówno cywilny, jak i wojskowy. 

image010_8
Nowe inwestycje 
W ramach nowego etapu rozwoju podrzeszowskiego lotniska realizowany jest projekt, obejmujący: budowę drugiego etapu równoległej drogi kołowania oraz przebudowę 700-metrowego odcinka drogi startowej. Umowę na wykonanie prac budowlanych podpisano 18 marca br. z konsorcjum firm STRABAG Sp. z o.o. i STRABAG Infrastruktura Południe. Prace nad przygotowaniem pod kątem operacyjnym i technicznym trwały od wielu miesięcy, aby w dniu 12 czerwca ruszyć bez opóźnień na pasie startowym po przesunięciu progu 27. 
Jeśli chcemy się rozwijać w ruchu pasażerskim i cargo to musimy inwestować w kluczową infrastrukturę. Ten projekt znacząco podnosi nasz potencjał operacyjny – podkreśla Adam Hamryszczak, prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. 
To nie tylko nowa nawierzchnia, ale także nowoczesna infrastruktura, m.in. energooszczędne oświetlenie LED, nowy system sterowania, zbiorniki retencyjne i odwodnienie nowych nawierzchni z podczyszczaniem, które zostanie włączone do kolektora grawitacyjnego odprowadzającego wodę do Wisłoka. Wszystko to sprawi, że lotnisko będzie mogło działać 24 godziny na dobę przez cały tydzień, niezależnie od warunków pogodowych. 

image009_12

Beton zamiast asfaltu 
Szczególnie ważną zmianą jest nowa nawierzchnia drogi startowej na odcinku o długości 700 m, zamiast asfaltu zastosowany zostanie beton cementowy. Dlaczego? Bo jest bardziej wytrzymały, odporny na uszkodzenia i zapewnia dłuższą trwałość. 
Ten odcinek znajduje się w strefie przyziemienia, więc musi wytrzymać duże przeciążenia przy lądowaniu samolotów. Beton lepiej sobie z tym poradzi niż tradycyjny asfalt – mówi Zygmunt Sowa, dyrektor techniczno-inwestycyjny lotniska. 

Lotnisko jest również w trakcie budowy nowego odcinka równoległej drogi kołowania o długości 1087 metrów i szerokości 23 metrów. Po obu stronach powstaną dodatkowe pasy pobocza o szerokości 10,5 metra. Inwestycja obejmuje również dwa łączniki z drogą startową, o długości około 160 i 150 metrów. 

image008_14 

Inwestycje bez zakłóceń dla pasażerów i ruchu cargo. Mimo intensywnych prac budowlanych lotnisko działa bez większych zakłóceń i loty cywilne odbywają się zgodnie z przyjętym rozkładem.
Wszystko jest precyzyjnie zaplanowane. Pracujemy przy czynnym lotnisku, więc musimy zachować maksymalną ostrożność i dobrą organizację – zaznacza dyrektor Sowa
Jak podkreśla Maciej Łukaszek, dyrektor techniczny oddziału Rzeszów firmy Strabag:
Realizujemy prace zgodnie z harmonogramem, a nawet z lekkim wyprzedzeniem. Pracujemy planowo, bez opóźnień. Zakończenie układania nawierzchni betonowej planujemy na 15 września, ale patrząc na tempo prac, sądzę, że uda nam się zakończyć ten etap już do końca sierpnia.

image007_22

-To niezwykle ważna inwestycja z punktu widzenia rozwoju województwa podkarpackiego, ale również dla wszystkich korzystających z tego portu -zarówno w ruchu pasażerskim, jak i cargo. Cieszy nas, że proces inwestycji przebiega zgodnie z przyjętymi założeniami, za co serdecznie dziękuję zaangażowanym pracownikom lotniska oraz wykonawcy – zaznacza Małgorzata Jarosińska-Jedynak, członek zarządu woj. podkarpackiego 

image006_28

Plany na przyszłość 
To nie koniec wysokobudżetowych inwestycji. Na lata 2026-2027 zaplanowano modernizację kolejnego odcinka pasa startowego (aż 1.800 metrów). Również tu pojawi się nowa nawierzchnia i nowoczesne oświetlenie. 

image004_48

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów otrzymał aż dwa dofinansowania w ramach unijnego programu „Łącząc Europę” w obszarze mobilności wojskowej. Znalazł się w wąskim gronie tylko 22 projektów w całej Europie. Łączna wartość dofinansowania projektów ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu na powyżej opisane, dwa projekty infrastrukturalne to ponad 16,6 miliona euro, co będzie odpowiadać do 50 % kwalifikowanych kosztów w ramach podpisanych umów o dofinansowanie.

materiały nadesłane

02-07-2025

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)