REKLAMA

BRZOZÓW: Dwie udane próby oszustw podczas zakupów internetowych

BRZOZÓW / PODKARPACIE. Transakcje internatowe to najbardziej popularny sposób robienia zakupów. Teraz w czasie epidemii jeszcze więcej osób przeniosło się do Internetu. Niestety zrobili to również oszuści. Tylko minionej doby przekonały się o tym dwie osoby z terenu powiatu brzozowskiego. Apelujemy o wzmożoną ostrożność i przypominamy kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa przy zawieraniu transakcji internetowych.

Panująca epidemia i „lock down” sklepowy wcale nie oznacza, że zrezygnowaliśmy z robienia zakupów. Dla większości ludzi kupno i sprzedaż towarów czy usług za pośrednictwem internetu stało się praktycznie codziennością i nierozłączną częścią naszego życia. Jednak, by cieszyć się z udanej transakcji internetowej pamiętajmy o zachowaniu odpowiednich środki bezpieczeństwa.

W poniedziałek (12 bm.) dwie mieszkanki z terenu powiatu brzozowskiego przekonały się o tym, jak łatwo można stać się ofiara oszustwa internetowego:

Przed godz. 16 do Komendy Powiatowej Policji w Brzozowie zgłosiła się kobieta, która poinformowała policjantów o tym, że przez „link pułapkę” straciła ponad 4 tys. złotych. Z relacji pokrzywdzonej wynikało, że na jednym z porali internatowych zamieściła ofertę sprzedaży towaru. Kilkanaście minut później kobieta otrzymała wiadomość na komunikator z zapytaniem o to, czy ogłoszenie jest nadal aktualne. Po potwierdzeniu, pokrzywdzona otrzymała link z napisem „spójrz zapłaciłem, kliknij w link, wprowadź szczegóły, pieniądze przyjdą za kilka minut”. Po wypełnieniu wszystkich rubryk i wprowadzeniu kodu PIN okazało się, że z rachunku bankowego zamiast się pojawić, to zniknęły pieniądze. Pokrzywdzona w wyniku tego oszustwa straciła ponad 4 tysięcy złotych. Przesłany link do sprzedającej okazał się „linkiem pułapką”.

Tego samego dnia około godz. 19.30 do Komendy Powiatowej Policji w Brzozowie zgłosiła się kolejna osoba, która padłą ofiara oszustwa internetowego. W tym przypadku zgłaszająca dokonała zakupu towaru na jednym z portali internatowych. Oferta była atrakcyjna, a cena towaru stosunkowo niska. Transakcja przez kupującą została opłacona z góry, a ze strony osoby sprzedającej padły jedynie zapewnienia o możliwie szybkiej wysyłce. Niestety po kilku dniach towar nie dotarł do kupującej, a telefon kontaktowy osoby sprzedającej nie odpowiadał. Wówczas kobieta zorientowała się, że padła ofiara oszustwa.

Zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Pamiętajmy, że internet daje duże możliwości, niestety również oszustom, którzy stosują przeróżne metody tylko po to, aby wyłudzić od nas pieniądze. Zawsze zachowujmy daleko idącą ostrożność przy transakcjach internetowych. Nie dajmy się nabrać na złudne obietnice i zapewnienia naszego kontrahenta.

Przypominamy kilka ważnych zasad bezpieczeństwa podczas zakupów internetowych:

  • miejmy ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów,
  • zwracajmy uwagę na poprawność językową otrzymywanych wiadomości (fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie, co może wynikać z tego, że zostały np. przetłumaczone przez translator),
  • zwracajmy uwagę na adres widoczny w przeglądarce – oszuści często podrabiają adresy stron internetowych,
  • nie klikajmy w nieznane przesyłane do nas linki i nie wpisujmy nigdzie danych naszej karty, nie podawajmy nikomu naszego kodu BLIK,
  • rozliczajmy się bezpośrednio przez dany portal, a jeśli to możliwe, to korzystajmy z opcji płatność przy odbiorze (zwłaszcza przy wysokich kwotach).

KPP Brzozów

14-04-2021

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)