REKLAMA

11 obwodnic do budowy na rządowej liście. Widnieje na niej obwodnica Sanoka!

SANOK / PODKARPACIE. – W przyszłym roku planowane jest uruchomiona procedury przetargowej na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Sanoka – dowiedzieliśmy się w rzeszowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dorota Mękarska

Aktualnie Oddział GDDKiA w Rzeszowie jest przed złożeniem wniosku do RDOŚ o wydanie tzw. decyzji środowiskowej. Dopiero w momencie posiadania kompletu dokumentów możliwe będzie ogłoszenie przetargu. Planowane jest to na IV kwartał 2014r., a rozstrzygnięcie przetargu w 2015r. – informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA Oddział w Rzeszowie.

Obwodnica była i się zbyła
Batalia o sanocką obwodnicę ciągnie się już od kilkunastu lat. W 2007 r. Rada Ministrów ustanowiła Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2013. Na liście widniała sanocka obwodnica, w sprawie której w tym samym roku miasto Sanok podpisało porozumienie z Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

Jeszcze w 2010 roku wszystko wskazywało na to, że obwodnica Sanoka w ciągu drogi krajowe j nr 28 zostanie oddana do użytku w terminie do 5 lat, gdyż wpisano ją do programu na lata 2011-2015.  Dramatyczna potrzebę jej wybudowania uzasadniały badania natężenia ruchu, które wykazały, że w ciągu doby przez Sanok przejeżdża około 25 tysięcy aut. W wakacyjnym szczycie w 2010 roku maksymalne natężenie ruchu wynosiło blisko 30 tysięcy pojazdów na dobę! W skali kraju średnie natężenie szacowano zaś na około 10 tysięcy aut.

Niestety rok później, w styczniu 2011 roku, obwodnica Sanoka została wykreślona z listy rządowej. Wzbudziło to ogromne niezadowolenie mieszkańców miasta.

Władze samorządowe Sanoka wielokrotnie interweniowały w tej sprawie, jak również podkarpaccy parlamentarzyści. Senator Andrzej Matusiewicz występując do ministra transportu Sławomira Nowaka,  zwrócił uwagę na to, że budowa obwodnicy Sanoka podniosłaby atrakcyjność inwestycyjną regionu, zwiększyła ruch turystyczny, udrożniłaby miasto, poprawiła jakość i komfort życia mieszkańców oraz zwiększyła bezpieczeństwo ekologiczne.

Mimo tych wszystkich zabiegów w 2012 roku odrzucona została poprawka do ustawy budżetowej państwa dotycząca budowy sanockiej obwodnicy.

W „grodzie Grzegorza” zawiązał się wówczas, z inicjatywy PiS, Społeczny Komitet Poparcia Budowy Obwodnicy Miasta Sanoka, który wystosował apel do premiera Tuska w sprawie realizacji tej inwestycji.

Będziemy mieć obwodnicę w 2018 roku?
W 2013 roku rozpoczęto jednak prace nad projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata  2011-2015.” Projekt znajduje się obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.

Obwodnica Sanoka została zaproponowana jako jeden z 11 projektów ujętych w procedowanym aktualnie załączniku nr 6. do projektu uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015” – wyjaśnia Jakub Dąbrowski z biura prasowego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w Warszawie.
W ramach prac nad projektem Ministerstwo Transportu wytypowało 10 obwodnic miast, na które postępowania przetargowe miałyby się rozpocząć jeszcze w tym roku. Są to obwodnice: Brodnicy, Góry Kalwarii, Inowrocławia, Jarocina, Kłodzka, Kościerzyny, Nysy, Olsztyna, Ostrowa Wielkopolskiego i Wielunia. Procedura przetargowa  11 obwodnicy, Sanoka, ma rozpocząć się w 2014 roku.

Zadanie to realizowane będzie systemem projektuj-buduj, który z założenia ma na celu skrócenie czasu realizacji inwestycji – dodaje Joanna Rarus. – Zakłada on zastąpienie dwóch odrębnych przetargów na projektowanie i realizację inwestycji tylko jednym przetargiem na projekt i wykonanie. Dzięki temu inwestycje realizowane są w szybszym tempie. Planowany czas realizacji to 3 lata, w tym 1 rok na projektowanie, a 2 lata na budowę. Zakończenie prac szacuje się na połowę 2018 roku.

Wybudowanie obwodnic ujętych na rządowej liście ma kosztować 4,7 mld. zł. Najdroższym zadaniem ma być blisko 25-kilometrowa obwodnica Olsztyna (1,417 mld zł). Obwodnica Sanoka licząca 10,8 km długości ma kosztować  254,3 mln zł. Środki mają pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE.

 

Zobacz także: Czy Sanok doczeka się obwodnicy?

06-08-2013

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)