REKLAMA

Parking przy Arenie będzie produkował energię? Car porty mogą dać oszczędności do 200 tys. zł rocznie (ZDJĘCIA)

SANOK / PODKARPACIE. Dla włodarzy miasta oraz nowego dyrektora MOSiRu priorytetem jest budowa basenu. Cały czas trwają jednak prace nad innymi pomysłami na rozwój ośrodka. Jednym z nich mają być car porty, czyli farmy fotowoltaiczne produkujące prąd, dające realne oszczędności. W przypadku parkingu przy Arenie mówi się nawet o 200 tys. zł rocznie.

Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sanoku Tomasz Matuszewski przedstawił koncepcję zadaszenia parkingu przy Arenie Sanok, budowy car portów, które czerpią energię elektryczną ze słońca.

Na obszarze naszego głównego parkingu znajdującego się pomiędzy Areną a basenami jesteśmy w stanie stworzyć 80 car portów na 160 miejsc parkingowych. Ich powierzchnia łączna to prawie 1680 metrów kwadratowych – zaznacza Tomasz Matuszewski, dyrektor MOSiRu w Sanoku.

Rocznie MOSiR płaci za samą energie ponad 1 mln. zł. Farma fotowoltaiczna na sanockim parkingu mogłaby dać oszczędności na poziomie nawet do 200 tys. zł. Szacowany uzysk roczny w pracy instalacji to bowiem ponad 360 tys. kWh.

4

2Foto: wizualizację Car Portów wykonało biuro architektoniczne z Rzeszowa. Materiały nadesłane przez MOSiR w Sanoku (2)

Według wyliczeń szefa sanockiego ośrodka koszty budowy car portów przy ul. Królowej Bony wyniosłyby w granicach od 6,8 mln do 7,5 mln. Istnieje szansa na pozyskanie nawet 95% środków potrzebnych do realizacji zadania. Jedną z 10 osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 jest „Czysta Energia”, nastawiona na działania dotyczące poprawy efektywności energetycznej i zwiększenia stopnia wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Do wzięcia jest nawet 85% dofinansowanie. O kolejne 10% można wnioskować w ramach odrębnego projektu unijnego.

Na odnawialne źródła energii w ramach instalacji parkingowej zdecydowały się władze Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Rzeszowie, gdzie powstało 40 car portów, na których umieszczono panele fotowoltaiczne o łącznej powierzchni 840 m2. Pozwalają one na uzyskanie ze słońca prądu o mocy 170kW.

Przy rzeszowskiej uczelni car porty wyglądają tak:

IMG_0583

IMG_0600Foto: archiwum WSPiA (2)

Jakie korzyści przyniosłyby car porty zdaniem Tomasza Matuszewskiego?

– wytwarzanie energii elektrycznej w porze dziennej przez cały rok,
– ochronę przed słońcem, które może nieprzyjemnie rozgrzewać wnętrze samochodu, powodować wyblaknięcie lakieru,
– ochrona pojazdu przed niespodziewanym gradobiciem,
– w okresie wiosenno-jesiennym ochrona przed opadającymi liśćmi, pyleniem drzew, szronem czy szadzią,
– w okresie zimowym ochrona przed opadami śniegu i zaleganiem zlodowaciałego śniegu przylegającego do karoserii samochodu,
– pojedyncza stopa co drugie miejsce minimalizuje możliwość kolizji z otwieranymi drzwiami.

Kiedy, w przypadku zatwierdzenia projektu, sanoczanie mogliby spodziewać się rozpoczęcia realizacji inwestycji?

Jeśli Rada Miasta po zapoznaniu się z moją koncepcją zaakceptuje ją i zatwierdzi jej realizacje, być może już w styczniu 2016 wystartujemy w ramach Oś priorytetowej III. Czysta Energia, o pozyskanie środków na ten cel. Początek inwestycji mógłby ruszyć w połowie roku 2016 – mówi dyrektor.

Budowa car portów potrwa około 3 miesięcy.

Foto: materiały nadesłane przez MOSiR w Sanoku. Wizualizację Car Portów wykonało biuro architektoniczne z Rzeszowa

Foto: archiwum WSPiA

01-10-2015

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook


lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)